יום חמישי, 29 ביולי 2010

גוגל על כליו השונים

כבר בסמסטר הראשון , למדנ בקורס "טכנולוגיות ידע בחינוך" עם ד"ר גילה קורץ על מנוע החיפוש Google ונחשפנו למגוון כלים שמספק מנוע זה. המאפשר טווח רחב מאוד של יישומים ואפליקציות שבבעלותו באפון ישיר או עקיף, כגון: גוגל דוקס, פיקאסה, גוגל תרגום ועוד. 
בסמסטר השני למדנו להכיר הלכה למעשה את היישום Blogger, גם הוא מבית היוצר של גוגל, שאיתו אנו עובדים כיום על פרוייקט הגמר שלנו, הלא הוא "בלוג הלמידה".
אתמול במסגרת הקורס "שילוב טכנולוגיות תקשוב בלמידה", חשפה אותנו ד"ר חגית מישר טל לשני כלים נוספיםמהתפריט הרחב של גוגל, הראשון שבהם הוא: גוגל סקולר, כלי זה מסייע לנו במציאת אתרים למאגרי מידע אקדמיים רלוונטים ומסנן את השאר או כפי שאמרה ד"ר מישר - טל: "חצי מיפוי של מחט בערימת שחת".
מידע נוסף שנותן לנו הכלי הוא כמה מאמרים ציטטו מאמר מסויים שבחרנו ומכך אנו למדים על האיכות והרלוונטיות של המידע לצרכי הלמידה שלנו. כמו - כן ישנו קישור מתחת למאמר הנקרא: מאמרים בנושא זה, אשר מפניםאותנו להעמיק בנושא.   
הכלי השני שאליו נחשפנו הינו גוגל בוקס (google book) שהוא מיזם נוסף של גוגל. יישום זה מאפשר לצפות בספרים סרוקים בגרסה דיגיטלית. כלי זה יכול לעזור לנו המורים, להפוך את הספרות הנדרשת לנגישה, אטרקטיבית ואינטראקטיבית בכדי לעודד את ציבור התלמידים לקרוא, דבר אשר בעידן הדיגיטלי הולך ונחלש.
כך יוכלו התלמידיםלהשתמש בטכנולוגיה לצורכי הפדגוגיה. ישנן גירסאות שונות של סריקה ופתיחה של הספריםבגיןזכויות יוצרים - ניתן לראות שיש ספרים עם הרשאה לפתוח את הספר כולו וישנם ספרים המאפשרים טעימות בלבד מתוכנם.
יש כאלו שיסברו שזהו חיסרון הגוגל בוקס, כיוון שלא כל הספרים ניתנים לסריקה מליאה, אך אני רואה בזה פיתוי לקורא לרצות לגשת לספר עצמו ולקרוא את מלוא תוכנו ואף בשלב מתקדם הנגישות לספרים תלך ותתרחב, כשהטעימות ימנפו את הרצון לחזור לקריאה כדי לשפר את עולם התוכן הפנימי ולהעשיר את הידע הלשוני - שזהו עוד נושא בפני עצמו ברשומה אחרת....

3 תגובות:

  1. בהמשך לכלי החיפוש שציינת (לחיפוש מאגרי מידע אקדמיים וחיפוש ספרים) אני ממליץ על כלי המאפשר בנית מנוע חיפוש מותאם אישית - גם הוא כלי של גוגל. אני משתמש בכלי זה על מנת לנתב את הסטודנטים שלי לחפש מאמרים וכתבות מירחונים מקצועיים מקוונים. לפעמים אני מאפשר להם גם חיפוש חופשי על מנת שכישורי המידענות שלהם לא יחלידו.

    קישור לבנית מנוע חיפוש מותאם אישית:
    http://www.google.com/cse/

    קישור לבלוג הרשמי של הכלי:
    http://googlecustomsearch.blogspot.com/

    השבמחק
  2. היי מיכל!!
    גם אני מתרשם ומתפעל כל פעם מחדש מגוגל ואני רוצה להוסיף בנושא שיש עוד כלי נוסף שנחשפתי אליו לאחרונה בגוגל שאולי את מכירה google maps שאני נכנס אני יכול להקיש גם בעברית שם של מדינה או עיר או יבשת ואני מקבל את המפה בצורה הכי נוחה שיש שבנוסף יש אפשריות להתקרב ולהתרחק מן המפה ולראות את העיר מקרוב קרוב ,להתרחק ולראות את כל האיזור מגבוה , שזה מחזיר אותי לתקופה בה הייתי לומד בבית ספר ההינו שעות מתעסקים אם האטלס ולרוב לא מוצאים.
    בנוסף אם אני רוצה לבצע טיול מעיר אחת לאחרת אני יכול לבצע מצא מסלול והוא נותן את הדרך הכי מהירה לנסיעה מעיר לעיר בנוסף את המרחק המדיוק וזמן הנסיעה המשוער.
    פשוט מדהים אורי

    השבמחק
  3. מיכל,
    במהלך לימודינו נחשפנו ליישומים טכנולוגיים רבים וביניהם גם יישומי גוגל המדהימים. אני, באופן אישי, מרבה ליישם את הנלמד ומרוצה מהתוצאות.
    דרך אגב, על גוגל סקולאר הסבירה לנו גם פרופ' מיקי רונן.
    לגבי גוגל בוק- אני חושבת שכיום אי אפשר להימנע מכך, בעידן בו כל המידע מצוי ברשת- כדאי לחשוב גם על היתרונות שבסריקה מלאה.
    דורית

    השבמחק