יום שלישי, 20 ביולי 2010

מנהל התקשוב כמוביל שינוי

בשנת תשע"א אחזור לבית הספר משנת שבתון עמוסת חוויות ורשמים לימודיים שהצליחו לחולל בי תהליך של שינוי, בכל מה שקשור ליחס בין למידה וטכנולוגיה.
בעקבות שנת לימודים זו, אני חשה שהשמיים הם הגבול, אני חדורת מוטיבציה, והתלהבות להפוך את מקורות הידע שרכשתי, שנהפכו לחלק מזהותי המקצועית, לנחלת הכלל.
בשנת תשע"א, אני משנה את כובעי ההוראתי ממחנכת כיתות א'-ב', למורה מקצועית בתחום התקשוב. שאיפתי היא להיות סוכנת שינוי ולהוביל מהלך שהטכנולוגיה תהווה מרכיב משמעותי בתהליך הלמידה. כדי להוביל שינוי ברמה היישומית החלטתי להיעזר בכלים ובידע שאקבל, תוך כדי עבודת חקר, במסגרת הסמינר בה אבדוק את עמדות המורים בבית ספרי, כלפי שילוב התקשוב בלמידה. חלק ממטרותיי בעבודת המחקר: לזהות מורים פוטנצייאלים שיוכלו להוביל יחד איתי את השינוי, וכן לזהות את קבוצת המורים החוששים מהשימוש בטוכנולוגיה והגורמים לחששותיהם. האם המניעים הם פסיכלוגיים?, קוגנטיביים?, קושי בשינוי התפיסה השמרנית? ולאחר שאקבל את הממצאים ואנתח אותם, הדבר יסייע לי ליצור את הסביבה המתאימה לקראת הובלת השינוי.
ברור לי כי שינוי הוא  תהליך והדרך חשובה לא פחות המתוצאות. אני חדורת אמונה כי התהליך יגע הן בתלמידים והן במורים ויצור שינוע של תהליך הלמידה ושילוב הטכנולוגיה במידת האפשר.
ניצן ראשון שכבר פרח, בעצם העובדה שהמערכת הבית ספרית, נותנת בי אמון ומאפשרת לי להחדיר את תפיסתי הטכנולוגית ושיחררה אותי מחינוך כיתה כדי להתמקד בהחדרת הטכנולוגיה לבית הספר.

11 תגובות:

  1. הי מיכל

    אני מאוד שמחה לדעת שיש מורים כמוך שרוצים לדחוף ולהוביל ולא להשאר מנותקים ובחוסר עשייה. צריך מישהי שתוביל ותטמיע את התקשוב בביה"ס ולקדם שינויים משמעותיים בתהליכי הוראה ולמידה בכיתה. כמו שאת מציינת חשוב לבחור את המורים המתאימים ואני חושבת שמחקר זה מאוד יתרום לתחום התקשוב בחינוך

    השבמחק
  2. היי מיכל!!
    ראשית מזל טוב וברכות לרגל התפקיד החדש!!
    אין ספק שאת השינוי המיוחל יהיה לך די קשה להוביל לבד לכן הרעיון של הסקר שבעזרתו תוכלי לרתום מורים נוספים שיעזרו לך בשינוי הטכנולוגי בבית ספר יעזור לך מאוד.
    "הפחד" משינויים ידוע מאוד בקרב המורים בעיקר בתחום המחשבים ולכן שימוש בדוגמא אישית ויצרית סביבת למידה אחרת חשובים מאוד ויתרמו לפיתוח התחום.
    בהצלחה!!
    אורי

    השבמחק
  3. מיכל יקרה,
    היטב ידעתי את נכונותך ורצונך הרב להשקיע וליישם את הידע שצברת במהלך השנה!
    אני מקווה שניצן זה יפרח לפרח גדול ויפה אשר יפיץ את זרעיו בקרב אוכלוסיית התלמידים והמורים בבית ספרך ויהווה דוגמא בתחום התקשוב, הטכנולוגיה והחדשנות.
    עלי והצליחי!

    השבמחק
  4. היי מיכל,

    אני שמחה עבורך לרגל קבלת התפקיד החדש, ומאחלת לך המון הצלחה בדרך לשינוי ולרענון המערכת.
    למיטב הכרותי עמך, יש לך את הרצון והמוטיבציה להוביל שינוי אמיתי בבית הספר.

    יישר כוח !

    איריס.

    השבמחק
  5. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  6. למיכל :
    ראשית - בהצלחה . שמחתי לקרוא כי מערכת החינוך השכילה להעריך את היכולות שבך . בקורס בהנחיית ד"ר שרה שדה למדנו על חשיבות מובילי התקשוב . מהיכרות ( חלקית אמנם ) איתך , אני בטוחה שתוכלי לגייס את הרצון שלך לשנות ולהוביל תהליכים בבית ספרך . כל תהליך , טבעו שיהיה איטי , אך אני בטוחה שבעזרת תהליכי הלמידה והידע שצברת תוכלי להוביל תהליך זה בבטחה .

    השבמחק
  7. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  8. לכל עמיתותיי ללימודים!
    שמחתי לקרוא את תגובותיכם המפרגנות והחמות.
    אני מקווה שאצליח לעמוד ביעדים שהצבתי לעצמי ולהוביל את התקשוב בבית ספרי.
    תודה רבה לכולכם, על התמיכה והעידוד,
    מיכל

    השבמחק
  9. מיכל שלום,
    שמי ליאת ואני סטודנטית לתואר שני בניהול מערכות החינוך. במסגרת לימודי הקורס טכנולוגיות ידע בחינוך נתבקשנו להיכנס ולשוטט במס' בלוגים.
    הבלוג שלך מאד מצא חן בעיני.
    התחברתי במיוחד לאמירה שלך בנושא הובלת השינוי בביה"ס. אני מאמינה, ללא הכרות אישית איתך, כי מעצם אמירותיך את משדרת מנהיגות וכמיהה להובלה ובזכות תכונות אלה בטוחני כי תצליחי ליישם את שתכננת. מאחלת לך בהצלחה . ליאת

    השבמחק
  10. שלום מיכל,
    שמי מירב רזניק ולומדת גם כן לתואר שני במרכז ללימודים אקדמאים באור יהודה - ניהול וארגון מערכות חינוך.
    מאוד שמחתי לקרוא ולהבין עד כמה לימודים במגמת התיקשוב תרמו להתפתחותך האישית והמקצועית. כסגנית בחטיבה מבינה אני את חשיבות של איש מקצוע מיומן בתחום המיחשוב המסוגל להוביל את בית הספר להתקדמות טכנולוגית כה חשובה. בטוחה אני כי בית ספרך מרוויח מעצם נוכחותך ומקווה שגם לבית ספרי יהיה מוביל מיחשוב נלהב ומקצועי.
    אשמח להמשיך ולעקוב אחרי חזרתך לביה"ס וכיצד את מתמודדת עם הכנסת השינויים הטכנולוגים והנהגת השינוי בקרב המורים.
    בהצלחה!!!
    מירב רזניק

    השבמחק
  11. אחמד אלכמלאת
    שלום,
    קראתי את מה שכתבת על מנהל התקשוב כמוביל שינוי, דבר אשר נותן מרץ ודחף שכל מורה ומנהל יכניס את נושא התקשוב והטכנולוגיה ללב בית הספר שלו כדי לחולל שינוי משמעותי בבית ספרו ובארגון שלו ואני כסגן מנהלת לקחתי לעצמי המון חומר למחשבה ואני אחולל שינוי בבית ספרי וכלי תקווה שאת גם תצליחי בדרכך
    המשך יום נעים

    השבמחק