יום ראשון, 11 ביולי 2010

טכנולוגיה חדשה ולמידה

בעקבות קריאת המאמר: "טכנולוגיה חדשה ולמידה, מדיניות ויישום באנגליה 1980 - 2010" של ברידג'ט סומק מצאתי לנכון להגיב על מספר דברים שעלו מתוך המאמר ואתמקד בקושי ובפער שקיים עד היום בין רמת הידע הטכנולוגי שנמצא ברשות המורה לצורך למידה לעומת התקדמות הטכנולוגיה בקצב מהיר. פער
זה הולך ומעמיק ואינו מאפשר השקה ושילוב של הטכנולוגיה החדשה במערכת החינוך, מאחר והמורים אינם מאמצים את הכלים הטכנולוגיים המתקדמים, כדי לשפר את דרך ההוראה שלהם ולאפשר חשיפה נרחבת של הכלים הנ"ל לתוך עולם הלמידה של התלמיד.
עוד בשנות השמונים, השכיל ראש ממשלת בריטניה טוני בלייר להיות בעל ראיה עתידית ומתוך נסיונו האישי, בו שילב בדרך עבודתו את הטכנולוגיה, דבר שאפשר לו להתייעל, עוד הוסיף ואמר כי "הטכנולוגיה הפכה להיות חלק מהחיים של העובד  ועכשיו יש צורך להעביר זאת לחינוך". מתוך גישה זו שרי הממשלה באנגליה שמו מקום ודגש לחינוך הטכנולוגי בבתי הספר מתוך חשיבה שההשכלה הטכנולוגית עשויה לתרום באופן משמעותי לכלכלת המדינה בעתיד. בשטח השערה זו לא אוששה באופן מלא למרות התקציבים והמשאבים האדירים שהושקעו.
לדעתי, שיפור ההוראה באמצעות הטכנולוגיה הינה בלתי נמנעת ואינה חלום, אך מצד שני, אם לא יושקעו במורים: 
א. שינוי תפיסתי ביחס לטכנולוגיה בפדגוגיה לעומת הגישה המסורתית.
ב. יושקעו משאבים דידקטיים שיאפשרו למורים העשרה ולמידה ע"י השתלמויות והדרכות בתחומים שונים.
ג. השקעה בתקציבים כדי לאפשר ללמידה ושינוי התפיסה להתרחש באמצעות כלים טכנולוגיים חדישים.
כיום, במדינת ישראל של שנות האלפיים קיימת מודעות גבוהה מאוד בחשיבותה של הפדגוגיה ושילובה בטכנולוגיה. יחד עם זאת עדיין לצערי, אחוז מאוד גבוה של המורים עדיין נמצא מאחור ונוצר פער בינם לבין הדור הצעיר שנולד לתוך העולם הדיגיטלי וכולי תקווה כי ציבור המורים ברובו ישכיל לראות את הטכנולוגיה ככלי עזר ולא ככלי נגף, אי שינוי התפיסה יהפוך את המורה ללא רלוונטי לצערינו, עבור תלמידיו.

הוספתי סרטון המציג את שילוב הטכנולוגיה בהוראה, באמצעים הקיימים כיום (רובם מתרומות):
למשל: המורה לאסטרונומיה מלמד בעזרת תוכנות לחישוב והצגת מיקום כוכבים, דוגמא נוספת
לצורך תרגול לוח הכפל משתמשים בתכנות לולאות וכדו', .

3 תגובות:

  1. מיכל,
    אכן, מעניין לראות שלמעשה אין חדש תחת השמש וכבר בשנות השמונים התחבטו בדילמות וסוגיות שבהם אנו מתחבטים כיום.
    היטבת לתאר את השינויים הנדרשים מבחינת המשאבים הדידקטיים, התקציבים ושינוי תפיסת המורים.
    הבה נקווה שלא ירחק היום בו נוכל לומר בגאווה שהשגנו שינויים אלו!

    השבמחק
  2. אורי מאיש
    חבל שזוהי המציאות בשנת 2010 הבעיה היא לא רק בשינוי התפיסה אלא בכלים הישנים והאמצעים הדלים העומדים לרשות בתי הספר שלא נותנים לתלמיד כלי עזר להצליח כפי שציינת.
    "הפער הדיגטלי" רק עולה ובסוף יגיע לרמה שיהיה קשה מאוד לצמצם אותו כך שאוכלוסיות מסוימות יהיו מהותקות לחלוטין מן הסביבה.
    נהנתי מאוד לצפות בסירטון שהעלתי ואני מקווה מאוד שבעתיד כל בתי הספר יפעלו כך.
    אורי

    השבמחק
  3. הי
    מאת עומר בהותי
    המאמר שהצגת מיכל מאוד יפה ועשיר בחומר למדתי ממינו הרבה דברים חדשים במיוחד הסרטון הנחמד שבבלוג . תודה רבה וישר כוח .

    השבמחק