יום שני, 17 בינואר 2011

המשחק בתהליך ההוראה והלמידה

בשנים האחרונות המחשב הפך לכלי מרכזי בחיי המבוגרים ובחיי הילדים. ילדים משחקים רבות במחשב ונשאלת השאלה האם ניתן לשלב משחקי מחשב בלימודים? השאלה רלוונטית במיוחד עבור מקצועות כגון מדעים ומדעי הסביבה בהם ישנה למידה על תופעות מחיי היום יום ודרכי התמודדות עימן.
משנת 1950 משחקים וסימולאציה החלו להיות מרכיב עיקרי בתחום החינוך, העסקים, והרפואה.   
משחקים חינוכיים וסימולציות הינם תרגילים ניסיוניים המעבירים את הלומדים לעולם אחר בו הם מיישמים את הידע, האסטרטגיות, והמיומנויות שלהם בתפקיד נתון. לדוגמה: התלמידים יכולים להשתמש באוצר מילים כדי לתפוס מכשף רע ע"פ גרדלר, משחק הינו תרגיל תחרותי שבו המטרה היא לנצח את היריבים בעזרת חוקים מוגדרים. על כן, במשחק לימודי השחקנים צריכים להכיל את הידע שלהם ואת המיומנויות במטרה לנצח. דוקטור יחיאל שרמן  כותב על הלמידה מתוך משחק:

א. שילוב אינטליגנציות: למידה מתוך משחק משלבת את האינטליגנציה הרגשית יחד עם האינטליגנציה השכלית,שילוב מנצח- בלמידה. הלמידה מתוך חוויה בקצב איטי ונכון, מוסיף הרגלים מוצקים נפלאים ללמידה עתידית.
ב. מוטיבציה במשחק: המשחק מוסיף הרבה מוטיבציה, רצון, חשק, שמחה, עקשנות, סקרנות, יצירתיות ומאמץ כדי למצוא היגיון ודרכים לנצח. המשחק הופך ללמידה משמעותית באשר ההתחברות של הילדים למשחק נוחה, חכמה וטבעית ביותר.
ג. התייחסות לשונות בין תלמידים: היות ולכל ילד קצב למידה משלו, הרי המשחק מהווה כלי למידה המתאים לשונות שבין הילדים. אפשר וניתן ללמוד אוריינות, שפה כתובה וברורה, אוצר מילים, משימות והוראות, חשבון ברמות שונות, גיאוגרפיה, ידיעת הארץ והעולם, היסטוריה וכמובן תורה, נביאים ופרקי חז"ל רבים.
ד. קשב וריכוז: המשחק מוביל את הילדים להקשבה ולריכוז וכך קיימת משיכה עזה יותר אל הספר. כל משחק הוא לימודי, למידת כתיבה, קריאה דרך המשחק מגבירה מאוד את הרצון להמשיך לקרוא ולכתוב.
המשחק יוצר רוגע נפשי וגופני, ההורמונים הפועלים בגוף, שונים וטובים כאשר הילד שקט רציני, שמח ומאושר.
ע"פ מרגרט גרדלר, המשחק החינוכי חייב לענות על אחד מארבע מטרות הבאות:


א. אימון או חידוד הידע שנרכש.
ב. זיהוי פערים או חולשות במיומנויות הידע.
ג. לשמש כסיכום או ביקורת.
ד. יצירת יחסי גומלין חדשים בין מושגים ועקרונות.

במסגרת שיעורי התקשוב בשילוב נושא : מערכת השמש הנלמד בשיעורי מדעים בכיתות ה' בבית ספרי, החלטתי כי יש כאן פוטנציאל לשלב בין המשחק המתוקשב לנושא הנלמד בשיעור. במסגרת לימודי לתואר בקורס: "שילוב הדמיות ומשחקים לימודיים מתוקשבים נחשפתי לנושא המשחק בהוראה ולמחוללי המשחקים, תוך כדי ניתוח המשחק ומאפייניו. הבאתי בפני תלמידיי את האפשרות להשתמש במחוללי המשחקים השונים באינטרנט והופתעתי לגלות, עד כמה מעוף ויצירתיות יש לתלמידים ואף הצליחו לגלות מחוללים  נוספים שטרם הכרתי מן הסתם. עצם העובדה שהתלמידים יצקו את התכנים למשחקים שלהם, הדבר גרה אצלם את הסקרנות, פתח את היצירתיות והרצון ללמידה מתוך שמחה וסיפוק. 

תגובה 1:

  1. מיכל,
    אני שמחה לקרוא שאת עושה שימוש בקורסים שלמדנו ומביאה אותם לידי עשיה בתחום הפדגוגי. אכן הינך מיישמת את דברי חז"לינו: "לא המדרש עיקר אלא המעשה"
    עלי והצליחי!

    השבמחק