יום ראשון, 2 בינואר 2011

גדר, כבשה ואיש עם בעיה

לאיש אחד קטן הייתה בעיה אחת גדולה. בגלל שעבד כל הימים- חשב עליה כל הלילות. חשב כל כך הרבה – עד שלא הצליח להירדם. כך שבעצם היו לו שתי בעיות.

אבל לפחות לאחת הבעיות הייתה לו דרך לפתרון כי הוא ידע שאומרים שהשיטה הכי טובה להירדם- היא לספור כבשים. למרות שהוא עצמו עוד לא ניסה את הדרך הזו, החליט שזו ההזדמנות לנסות.
בהתחלה הכבשים הסתובבו לו סתם בחדר בלי שום כיוון ומטרה, והיה לו קשה לספור אותן, אז הוא החליט להציב להן גדר, באמצע החדר, ופשוט לספור אותן כשהן עוברות אותה. הוא הזמין אותן לעבור את הגדר, מאוד בנימוס, למרות שבעצם לא הייתה להן ברירה אחרת.
עכשיו גם לכבשים הייתה בעיה. הן התחילו לעבור את הגדר- אחת, אחת, ולמרות שכל כבשה נראתה בדיוק אותו דבר, והגדר נשארה אותה גדר, כל כבשה עברה אותה בצורה אחרת... הראשונה קפצה מעל הגדר, כמו שרואים בכל הספרים, כמו שכל כבשה צריכה לעשות כשהיא נפגשת בגדר. השניה דווקא נדחקה מתחת. אחרת, כנראה מתוך ייאוש, או בגלל שחשבה שהיא מספיק חזקה, נכנסה עם הראש בגדר.
ואחת, החליטה לא להבחין כלל שיש בעיה של גדר. היו שם שתיים , קטנות, שטיפסו אחת על השניה ועזרו זו לזו לעבור. ואחת שאספה את כל אלו שלא הצליחו לעבור וטיפסה עליהן. היתה אחת שניסתה לחשב איך... ואחת שהתייאשה ולא הבינה בכלל- למה?! אחרת ניסתה לשכנע את השאר שהגדר לא נחוצה כלל. אחר כך הגיעה כבשה כמו כל הקודמות, רק עם סמל קטן על הישבן. ומשום מה הגדר, כשראתה אותו- הנמיכה את עצמה בהכנעה. הייתה כבשה שויתרה על הצמר שלה וכך יכלה לעבור בקלות את הגדר (היא קיותה שלא קר בצד השני...). הכבשה שאחריה- במקום לעבור את הגדר , ניסתה לדחוף אותה רחוק ככל האפשר.
עכשיו כבר נמאס לכבשים לחכות, וכולן עברו ביחד ורמסו את הגדר בלי קושי.
כולן...

חוץ מאחת



שעצרה,


לקחה צעד אחד אחורה


וגילתה...


שלפעמים יש דרך ממש פשוטה.


כל הכבשים הללו עניינו את האיש הקטן הוא המשיך לחשוב עליהן כל הלילה: איזו כבשה הכי חכמה
ואיזו הכי יעילה, ומהטוב בכל אחת, ומה רע...  ומה הוא...  ולמה...
ונרדם. (מאת: יעל בירן)

התחלתי בסיפור, במטרה להמחיש לכם תהליכי חשיבה שונים, שהפתרונות לקונפליקט צריכים להיות ברמה של הבנה, בקבלת החלטות, פתרון בעיות ושיפוט שהוא למעשה שלב החשיבה הגבוה ביותר, כפי שלמדנו בשבוע שעבר במסגרת הקורס: "אסטרטגיות מתקדמות ללמידה והוראה".
ישנם מספר סוגי חשיבה:
*חשיבה אנליטית
*חשיבה ביקורתית
*חשיבה יצירתית
תהליך משמעותי של חשיבה, הוא שילוב של שלושת סוגי החשיבה המאפשרים חשיבה יעילה.
באמצעות סיפר כבשים ודרכיהן השונות להתמודדות עם הבעיה שניצבה בפניהן, האיש הקטן בסיפורינו, העלה דרכי חשיבה שונים ברמות שונות שאיתם אנו מתמודדים בחיי היום יום. חשיבתו  נשענה על ידע קיים אצל האדם הנמצא ברבדים שונים, המרמה הנמוכה יותר ועד פתירת בעיות, תוך יכולת להגיע לרמת הכללה שזו הרמה הגבוהה ביותר ומשם לרמת היישום.

יום לאחר שלמדנו את נושא החשיבה והלמידה, התבצעה בכיתתי פעילות במסגרת שיעורי מפתח הל"ב בנושא קונפליקטים, והסיפור הנ"ל הובא בפני התלמידים וחשף אותם לרמות חשיבה שונות.
העיתוי של השיעור, מיד, יום למחרת הלימודים, סייע לי לאפשר ניתוח של סגנונות ורמות של חשיבה שונות בקרב תלמידיי, אני אדם המאמין שאין מקריות בעולם ולכל דבר יש ייעוד ותכלית שהתבטא באופן מאוד ישיר מהמעבר של השיעור האקדמי לשיעור בכיתה, בבית ספרי. 
לפניכם קישור לפעילות שהתקיימה בכיתתי ע"י תנועת נוער:
פתרון קונפליקטים

6 תגובות:

  1. מיכל,
    כתבת פוסט מעניין ושילבת יפה בין עבודתך בביה"ס ללימודייך במכללה.
    לדעתי, פעילויות מסוג זה בשילוב התקשוב ודומות להן יובילו את התלמידים לרמת חשיבה גבוהה יותר וישפרו את כושר היצירתיות וההמצאה שלהם.
    ויתרה מזאת, אף יקדמו אותם לחשיבה יעילה ומשמעותית המובילה לתהליך משמעותי המאגד את שלושת סוגי החשיבה!
    תודה על השיתוף!

    השבמחק
  2. עינת בן נאים4 בינואר 2011 בשעה 0:07

    מיכל שלום, שמי עינת בן נאים ואני סטודנטית לתואר שני במכללה ללימודים אקדמיים באור יהודה. במסגרת שיעורי התקשוב נתבקשנו לבקר בבלוג ולהגיב על אחד הפוסטים. ביקרתי במספר בלוגים, ומה שמשך אותי לבלוג שלך היא הכותרת: "גדר, כבשה ואיש עם בעיה" - נהניתי מאוד לקרוא את הסיפור, והתחברתי אליו לאו דווקא ממקום של פתרון קונפליקטים אלא ממקום של נושא השונות. נתן ללמוד מן הכבשים שבסיפור על דרכי חשיבה שונות, על ראיה אחרת של המציאות ועל השוני בין כולנו בהתמודדות על מציאות לא רצויה. ודאי שסיפור זה גם יועיל לי בעבודתי החינוכית ובהתאמה לשונות בין התלמידים בכיתתי.

    השבמחק
  3. מיכל שלום,
    אני יסמין סאלח סטודנטית לM.A במינהל בחינוך.נכנסתי לבלוג שלך לביצוע מטלה בקורס תקשוב ולמידה עם מתי אלפר.
    אני רוצה לשתף אותך בהתרשמותי מהבלוג שלך.ראשית כל קיבל את פניי הסיפור עם הכבשים שאני מאוד אוהבת כך שהייתה קבלת פנים חיובית ובעיקר בגלל החיבור שעשית עם מקצוע המתמטיקה שאת מלמדת.
    בהמשך הדפדוף ראיתי מערכי השיעור שלך וגם כן התרשמתי.
    מה שאני חושבת זה שהתלמידים שנפלת בחלקם פשוט זכו!!!
    בהצלחה
    יסמין

    השבמחק
  4. מיכל שלום,
    שמי נורית קטלן ואני סטודנטית לתואר שני במכללה ללימודים אקדמיים. במסגרת שיעורי התקשוב עם המרצה גילה קורץ נתבקשתי להגיב על אחד הבלוגים. משיטוט בבלוגים משל את עיני דווקא הבלוג שלך, מאחר ושילבת עם התוכן סיפור המעביר מסר חינוכי. היה לי קל יותר להתחבר לנושא עם הסיפור המקדים. בבלוגים אחרים, הכותרות היו אינפורמטיביות וקצת מרתיעות, וכאן, ההקדמה סייעה לי להתחבר לנושא. אהבתי את החיבור של סיפור הכבשים לנושא תהליכי חשיבה שונים ודרכים שונות לפתרון בעיות. אני בטוחה שאעשה בו שימוש בעבודתי החינוכית ובהשלכות לגבי דרכי חשיבה שונות של תלמידי כיתתי. תודה!

    השבמחק
  5. שלום מיכל
    אני סטודנטית במרכז, לומדת תואר שני - מערכות חינוך. במסגרת קורס תקשוב נתבקשנו לבקר באחד הבלוגים, עניין אותי הפוסט שלך "גדר,כבשה ואיש עם העיה". היה יפה השילוב שעשית בין הסיפור לנושא הלימוד, מאוד מעניין ונתן לי דרך למחשבה
    הרבה הצלחה בהמשך דרכך...
    סאמיה בושכאר

    השבמחק
  6. מיכל שלום,
    שמי מירה דניאל ואני סטודנטית לתואר שני בניהול מערכות חינוך במכללה ללימודים אקדמיים.
    בחרתי להגיב לבלוג שלך מכיוון שהנושאים שהעלת קשוריים לחיי היום יום ומאוד רלוונטיים.
    הכתיבה שלך משלבת ידע מדעי אקדמי בשילוב התנסות שלך בהוראה ולכן היה לי מאוד מעניין לקרוא את הנושאים שהעלת .
    בנושא של פיתרון קונפליקטיים הסיפור שבחרת להציג ממחיש מאוד עד כמה הנושא מורכב ומצריך סוגי חשיבה שונים על מנת להגיע לפיתרון המייטבי של הקונפליקט. הקישור שנתת לנושא הוסיף מימד נוסף לנושא .
    מאחלת לך שהבלוג שלך ימשיך להיות פורה ויצירתי.

    השבמחק