יום ראשון, 9 בינואר 2011

אלימות הפייסבוק

השבוע פורסמה כתבה בכלי התקשורת על התאבדות נער בעקבות שימוש בפייסבוק. תלמידים מכיתתו של ד' הציקו לו וירדו לחייו וכתוצאה מכך הנער ד' שם קץ לחייו. באותו שבוע בדיוק, נערה בת  12 נאנסה והרתה ע"י  נערים שהכירה דרך הפייסבוק.
שני מקרים קיצונים ומזעזעים אלו , לא יכולים להותיר אותנו אדישים, בייחוד אנשי חינוך העוסקים במלאכה.
כיום, בעידן האינטרנט ושאר האמצעים הטכנולוגיים, ביניהם הפייסבוק, הרשת הסלולארית,הטוויטר, כולם מרשים לכל אחד לומר ולצייץ ככל העולה על רוחו מבלי לקחת אחריות על המילים שנשארות חקוקות ומתועדות ולא ניתן להשיבם חזרה.
כמורה לתקשוב בבית ספרי, ראיתי לנכון להעלות את נושא הסכנות האורבות לילדים בפרט ולנו המבוגרים בכלל. בפוסטים הקודמים, סיפרתי על הפעילות שעשיתי עם התלמידים בנושא הגלישה הבטוחה באינטרנט, אך כמו שהיה כתוב בכתבה בעיתון ידיעות אחרונות מתאריך 7.1.2011 "על פייסבוק לא דיברו איתנו",  החלטתי, כי למרות ששוחננו ועבדנו על הנושא, הייתה לי, לדאבוני, דוגמא ממחישה וקיצונית, למה הדברים עלולים להגיע ועד כמה רחוק.
לא פעם, אנו נדרשות לטפל באלימות המתרחשת לא רק בכותלי בית הספר, אלא אף באלימות המילולית המתרחשת בפייסבוק בין התלמידים והדבר מהווה סוג של התמודדות חדשה שלא נערכנו אליה בשטח. עלינו לשים לב כמורים, כמחנכים וכהורים איזה שימוש עושים ילדינו באמצעות הטכנולוגיות השונות הנמצאות לרשותם ובעיקר ברשת החברתית הפופולארית "פייסבוק", להעיר ולהאיר את דרכם ולא לשכוח לרגע שהם ילדים ועלינו להשגיח עליהם ככל שניתן.
אני מצרפת לכם קישור לכתבה נוספת העוסקת בנושא זה:
סטטוס של אלימות: איך הפך פייסבוק לכלי מסוכן

5 תגובות:

  1. מיכל שלום,
    אני סטודנטית במרכז האקדמי למנהל החינוך. בקורס תקשוב עם גילה נתבקשנו לגלוש בבלוגים ולהגיב באחד הבלוגים שמצא חן בעינינו. התחברתי לפוסט שלך בנושא האלימות בפייסבוק מכיוון שהיום הדרכתי את המחנכות בשכבה אותה אני מרכזת להקדיש את שיעור החינוך הקרוב לנושא זה. התגובות שקיבלתי היו כמו שאת רשמת: "אבל כבר עשינו זאת" וגם אני חשבתי שצריך לחזור על כך שוב. כל הכבוד לך על ניהול הבלוג.
    רוית

    השבמחק
  2. שלום רוית,
    תודה על התגובה, אני חושבת שלמידה משמעותית יותר כאשר ישנן דוגמאות אותנטיות ורלוונטית.
    מיכל

    השבמחק
  3. מיכל שלום,
    אני סטודנטית במרכז האקדמי למנהל החינוך. בקורס תקשוב עם מתי נתבקשנו לגלוש בבלוגים ולהגיב לאחד הבלוגים.
    הבלוג שלך מצא חן בעיני שכן הנושא קרוב לליבי. הנני יועצת ולא פעם אני נדרשת לטפל במריבות/השמצות/איומים שגולשים מחצר ביה"ס לפייסבוק. כל זה מעבר לשיעורים שאנו מעבירים בנושא סכנות האינטרנט. לא פעם אני מוצאת עצמי בשיעורי תקשוב בחוסר נחת, שכן פרט ל"נפלאות התקשוב" יש לא מעט מכשולים במיוחד בתחום הבינאישי.
    בברכה
    גל

    השבמחק
  4. גל יקרה,
    השנה יתקיים שבוע לאומי לגלישה בטוחה בסימן: "כּוּלָה לַיְיק". אותו יובילו הצוות המקצועי של בית הספר יועץ (את במקרה הזה) ופסיכולוג בית ספרי; רכז תקשוב; רכז חברתי ושני מורים מובילים. צוות זה, יבנה תכנית מערכתית שבועית לכל שכבות הגיל לפיה יפעילו המורות והיועצת הבית ספרית את התלמידים בפעילויות בנושאים הנ"ל.
    השבוע הלאומי יתקיים בימים א'- ו' בין התאריכים ב'-ז' באדר א' תשע"א, 6-11.2.11
    כולי תקווה כי מקרים אלו יהיו אחרונים וכי נפיק מהם את הלקח המירבי, והכי חשוב, הילדים שלנו יבינו כיצד לנהוג נכון ברשת.
    ממני, מיכל

    השבמחק
  5. הי מיכל,
    כרכזת תקשוב בביה"ס נתייחס גם אנו ב"שבוע הלאומי לגלישה בטוחה" לנושא: התנהלות אחראית ברשתות חברתיות ובשפה ראויה ברשת בהלימה לנושא: השנה העברית.
    חשוב לפי דעתי, להביא זאת גם לתודעת המבוגרים, לשתף את ההורים בפעילות זו ולערוך עימם הכרות עם הרגלי הגלישה של ילדיהם. שכן לצערנו הורים רבים אינם מודעים לסכנות הטומנות בחובן הרשתות החברתיות.
    בהצלחה!!

    השבמחק