יום רביעי, 8 בדצמבר 2010

סגנונות למידה

האם סגנון הלמידה של מעביר החומר, קרי, מורה / מרצה, מותאם בדרך-כלל לסגנון הלמידה של הלומד?
האם המלמד יכול להתאים את סגנון ההוראה שלו לכל סגנונות הלמידה של התלמידים? והאם קיימת מודעות אצל המורה לא רק לסגנון ההוראה שלו, אלא לסגנונות הלמידה השונים של תלמידיו?
למדנו בקורס אסטרטגיות מתקדמות ללמידה והוראה, כי ישנו רצף של ארבע סגנונות למידה הבאים בצורה של טווחים:
1. לומד אקטיבי מול לומד רפלקטיבי.
2. לומד סקרני מול לומד תכליתי.
3. לומד סדרתי מול לומד גלובלי.
4. לומד חזותי מול לומד מילולי.
עוד בהיותי פרח הוראה, נחשפתי לסגנונות למידה שונים ומזכרוני עולה שהמדריכה הפדגוגית שמה דגש על שימוש באמצעים שונים, כאשר הייתה באה לצפות בי בשיעורים לדוגמא.
כיום, מניסיוני כמורה בשטח, אני משתדלת לתת מקום לסגנון הלמידה שלי שמאפשר לי להעביר את החומר באופן זורם ובטוח עבורי, אך יחד עם זאת איני שוכחת לרגע כי לתלמידיי יש סגנונות למידה מגוונים ועליי כמורה להתחשב ולהתחבר לסגנונות הלמידה השונים של תלמידיי.
לדוגמא: במסגרת שיעורי המתמטיקה, בנושא בעיות מילוליות, אני כותבת את הבעיה על הלוח, יחד אנו מנתחים את הנתונים, בכך אני מאפשר ללומד החזותי לראות את הבעיה באופן ויזואלי. לאחר מכן אני מאפשרת לכל תלמיד לפתור את הבעיה באופן עצמאי ובכך נותנת ביטוי ללומד הרפלקטיבי- אשר זקוק לשבת ולחשוב על הבעיה באופן אינדיווידואלי. בחלק השני של השיעור כל תלמיד מדווח לכיתה כיצד פתר את הבעיה ובכך הלומד המילולי בא לידי ביטוי שהלא הוא זקוק להסברים והדיונים בכיתה מאוד חשובים לו. בעקבות הדיון הכיתתי על אסטרטגיות הפתרון השונות, נחשף התלמיד לדרכים שונות ומגוונות לפתירת הבעיה ובכך מתאפשר לתלמיד הן לעבוד באופן אישי כדי לפתור את הבעיה מחד והן ללמוד על דרכים נוספות לפתרון מצד שני.
למדתי על עצמי במסגרת ההרצאה בכיתה, כי סגנון הלמידה שלי שזור בכמה סגנונות למידה שונים. מצאתי כי אני לומדת אקטיבית, חשוב לי להיות פעילה בתהליך הלמידה בשיעורים, אחרת אני מאבדת עניין. יחד עם זאת אני מאוד תכליתית ופראקטית ובנוסף, כאשר אני לומדת למבחן, סגנון הלמידה שלי הינו סדתי ולינארי.
חשוב שהמורים יכירו את סגנונות הלמידה של תלמידיהם ולא ישארו שמרניים בסגנונם, כדי שהשיעור יהיה מתוכנן לכל סגונות הלמידה בכיתה וכדי שתלמידיהם יפיקו עניין והנאה בלמידה.

3 תגובות:

  1. היי מיכל,
    כל תלמיד הינו עולם בפני עצמו ומעדיף לקלוט מידע בצורה שונה מחברו.
    יפה שהינך מודעת לעובדה שקיימת שונות בסגנונות הלמידה של תלמידייך ומנסה להתאים את הוראתך לכלל התלמידים באופנים שונים ורב גוניים לפי סגנון הלמידה הייחודי להם. בצורה כזו תשכילי להגיע ללמידה טובה יותר והישגים גבוהים יותר!

    השבמחק
  2. היי מיכל .מה שלומך?
    שמי יוסי גריף ואני סטודנט לתואר שני בחינוך במרכז ללימודים אקדמיים.
    במסגרת קורס תקשוב התבקשנו להגיב בבלוג ,ובחרתי להגיב לבלוג שלך מכוון שמאד התחברתי לנושא של סגנונות לימדה.אני אמנם לא מורה אבל אני מוצא שכמורה תחום זה הוא חשוב ביותר מכוון שחייבים להבין כי לכל תלמיד סגנון משלו וניתן להגיע לתוצאות ולמטרה אם נתאים את סגנון הלמידה שלנו לתלמיד.
    אני מסכים כי יש לתת מקום לסגנון הלמידה של המורה שמאפשר לו להעביר את החומר באופן זורם ובטוח , אך יחד עם זאת אסור לשכוח כי לתלמידים יש סגנונות למידה מגוונים ועל המורה להתחשב ולהתחבר לסגנונות הלמידה השונים של תלמידיו.
    הרבה בהצלחה
    יוסי

    השבמחק
  3. אני כותבת סמנריון בנושא של סגננות למידה.
    אהבתי את הבלוג שלך!

    השבמחק