יום שבת, 13 בנובמבר 2010

הצפת מידע ב"עידן החדש"

אשתף אתכם ביום שגרתי, בו אני ניגשת למחשב, ניכנסת לאתר הלימודים בקורסים השונים. אני עוברת בין קורס אחד למשנהו, מנסה ללכוד בעיני את המשימות הנדרשות ממני לזמן הקרוב, עוברת למצגת ששלח המרצה לשיעור הבא ואיך לא, מסתכלת על הביבליוגרפיה הנדרשת לעיוני לצורך המטלה, כך אני מוצאת את עצמי, עוברת ממסך אחד לאחר, מקורס לקורס, שומרת כל מידע בתיקייה המתאימה ואח"כ יוצרת תתי נושאים. אח"כ נכנסת למנועי חיפוש כדי להעזר במקורות שונים וגם אותם שומרת בתיקיות. המעברים ממידע אחד למידע אחר יוצרים בתוכי הצפה של ידע ותחושת בלבול וחוסר אונים, כיצד אני אוכל להשתלט על כל המידע שאגרתי לביצוע המטלות הנדרשות ממני.
בעידן אוטסטרדת המידע, בו אנו חיים, ישנה תחושה שאין אפשרות לחלוש על כל המידע ששועט לעברנו כגלי צ'ונמי ולא פעם נותן תחושה שאני נבלעת בים כמויות החומר, שלא מאפשר לי לעבור למידה תהליכית ולא מאפשר לי עיבוד המידע ועיקולו בקצב זמן שמתאים לי על מנת שאוכל להפוך את המידע לידע אישי ויאפשר הטמעה של הנושאים הנלמדים, עקב אילוצי המערכת לדחוס את כל הידע הנדרש בזמן קצר יחסית.

יחד עם הקשיים וההצפה שקיימים בעקבות עומס המידע, ישנם יתרונות עצומים, כמו נגישות וזמינות לחומר בכל זמן ובכל מקום. בעקבות זאת, נרכשות מיומנויות המאפשרות ניהול נכון של ידע, הבחנה בין עיקר לטפל, יכולת ליצור אינטגרציות והצלבות בין הנושאים השוני, וכן מתפתח מיומנות המסייעת לנו להתבונן על המידע מנקודת מבט ביקורתית ויצירתית (הכוונה שהצפת המידע מובילה אותי למקום בו אני רוצה לתת גם ביטוי למטא ידע  שקיים בתוכי). 

3 תגובות:

  1. מיכל,
    אחת המיומנויות בעידן המודרני שהאדם נדרש היא: לדעת לסנן כמויות עצומות של ידע המגיעות אליו,לדעת לבחור מה נכון ומה לא נכון!
    ולכן כיום, גם בבית הספר, השגת ידע אינה כפי שהיתה בעבר. על התלמיד לדעת מה מעניין אותו, להיות פעיל ואקטיבי יותר, להמשיך לנוע ולא לשקוט על שמריו.
    עלינו ועל תלמידינו: ללמוד,לקלוט, להפנים לסנן ולהמשיך הלאה...
    שיהיה בהצלחה!!

    השבמחק
  2. לשלומית ומיכל,
    אני מסכימה איתכם לגבי המיומנויות הנידרשות כיום מתלמיד, לדעתי מיומנויות אלה יושגו כאשר יחול שינוי אצל המורים בגישה שלהם להוראה וללמידה (לא עוד ספקי ידע בלעדיים). תפקיד המורה להנחות ולכוון ממש כמו שקורה בלימודי התיקשוב שלנו המרצים מכוונים, מנחים ורוב הלמידה נעשית אצלינו. כאשר למידה מסוג זה תעשה גם בכיתות רק אז לדעתי תיהיה קפיצת מדרגה בתחום הלמידה והתלמיד ילמד לרכוש מיומנויות חדשות אלה.

    השבמחק
  3. שלומית ולי היקרות,
    מסכימה איתכן בהחלט, כאשר המורים ישלבו סגנונות למידת ואמצעים, התלמידים שלנו יפיקו ויהנו יותר מהלמידה.

    השבמחק