יום שני, 16 באוגוסט 2010

השפעת הגלובליזציה על החינוך והטכנולוגיה

בעקבות כניסת העידן הטכנולוגי בכל מקום ותחום, אנו עדים להשפעת הטכנולוגיה גם בתחום החינוך בכלל, החל בבתי הספר וכלה במוסדות להשכלה גבוהה.


הטכנולוגיה המתקדמת והתפתחות האינטרנט בקצב מטאורי הובילו את העולם לגלובליזציה שיש לה יתרונות וחסרונות:


אני רוצה להתמקד ביתרונות הגלובליזציה שמאפשרת ללומד זרימה של מידע עדכני ומהיר, מכל קצוות העולם ובכך חושף את הלומד למגוון חומרים שמסייעים לו לראותם מזוויות שונות ומפן תרבותי אחר ומגוון.


כפי באומן כתב בשנת 2002:


"כשזמן התקשורת מתכווץ עד למימדיו האפסיים של הרגע, למרחב ולגבולותיו כבר אין כל השפעה, לפחות על אלה שמסוגלים לבצע את פעולותיהם במהירות הדואר האלקטרוני".


אמרה זו שנכתבה ב2002, מקבלת תוקף ומשמעות רחבה במהלך התפתחות הטכנולוגיה בשנים האחרונות, בהן ניתן לראות כיצד הטכנולוגיה הסתעפה והתרחבה בכלים הטכנולוגיים השונים.


בעולם של מוצרי המידע המרחק והזמן חסרי משמעות וקווי התקשורת הולכים ומתרחבים העלות של קווי התקשורת קבועה ולא עולה בעקבות ההתרחבות.


בהיסטוריה נוכחנו לראות כי הלאומיות וההתבדלות הובילה למלחמות עולם ויש הרואים בגלובליזציה כפתרון לשלום עולמי. ישנו מכנה משותף של מטבעות, לדוגמא מטבע היורו, דוגמא נוספת: השפה האנגלית כשפה בינלאומית ולכן נלמדת ברב בתי הספר בעולם, המאפשרת יצירת קומינקציה בין אנשים מכל קצוות תבל.


יחד עם זאת, בל נשכח כי הגלובליזציה על יתרונותיה תחליש את הייחודיות והלאומיות של דתות, מדינות ותרבויות שונות, דבר שיגרור להחלשת האוכלוסיות החלשות ולהעצמת הקפיטליזם.

השאיפה שלי כמורה, לאפשר לתלמיד המשתמש בטכנולוגי, להנות מיתרונות הגלובליזציה.יחד עם זאת לסייע לו ליצור את הווסתים והסננים, להבדיל בין טוב לרע ולשמור על האינדווידואליות שלו.

לפניכם סרטון על משמעויות הגלובליזציה בעולם אצל אנשים שונים:


2 תגובות:

  1. מיכל,
    הרשומה שהוספת אכן מהווה סיכום והשלמה להרצאתה של דר' חגית מישר טל.
    כפי שכתבת הגלובליזאציה אכן טובה ומועילה בנושא של שיתוף פעולה ושבירת מחיצות בין עמים, בתנאי שנשמור על זהותנו הלאומית, ערכינו והמורשת שלנו. ובל ניטמע ללא הפרדה ואינדיווידואליות משלנו!

    השבמחק
  2. היי מיכל
    מה שכתבת סכום טוב מאוד , כאילו נוכחתי בהרצאה!

    השבמחק