השבוע שמענו הרצאה על סביבת הויקי מפי ד"ר חגית מישר - טל.
הויקי הינה סביבת למידה שיתופית המאפשרת לכל אחד לכתוב, להעתיק, לערוך ולהפיץ מידע וידע.
העבודה בסביבה זו מעצימה את הלמידה הקונסטרוקטיביסטית שלמדנו עליה רבות בסמסטר הקודם.
פרופ' דוד חן, אף הוא נכח בשיעור וטען כי רק בשנים האחרונות אנו עדים ללמידה שיתופית. מדבריו ניתן להבין כי פרופ' דוד חן מעדיף את הלמידה היחידנית, בהמשך דבריו אמר כי בעבר הלמידה הייתה אישית ורוב היצירות הגדולות בעולם היו של אדם אחד.
ד"ר מישר -טל, ענתה לפרופ' חן, כי את רוב הפרוייקטים הגדולים לא עשה רק אדם אחד, אלא שילוב של כמה אנשים.
מכאן, אני למדתי עד כמה סביבת הויקי טובה ללמידה אישית, ויש בה אפשרויות לראות גם את הקול האישי של כל אחד וגם את התוצר הסופי. כי למרות שהמסמך הינו קוהרנטי, ניתן לראות בויקי את תרומתו של כל משתמש ומשתמש. זאת אומרת שישנה שקיפות של כל תלמיד וניתן לראות את השינויים.
בהקשר לזה הייתה סטודנטית אשר אמרה בשיעור, כי היא מרגישה שזו ממש חדירה לקרביים של התלמיד, מפני שרואים את ההיסטורייה של כל מה שנכתב.
ד"ר מישר טל ענתה לה שאם מודיעיםמראש מהםהקריטריונים להערכה, ראשית זה מוריד את מפלס החרדה ובנוסף יש לעודד את התלמיד לכתוב ולהשביח את המסמך על ידי עריכתו מחדש, דבר המראה את התהליך שהתלמיד עבר.
אז איך עושים מטלה מוצלחת?
לפי הבנתי יש להגדירה כמטלת חובה כדי שיהיו כמה שיותר תלמידים.
שנית, המטלה בנויה משלושה מרכיבים: א. מטרות ב. תהליך ג. הערכה.
יש להסביר לתלמידים את המטרות במדוייק, המנחה בניגוד לגוגל דוקס, חייב לקחת כמה צעדים לאחור כדי שתהיה אינטראקציה בין התלמידים.
ההערכה הינה חלק חשוב מאוד במטלה. כדי לא ליצור תחרותיות ולעודד שיתופיות ההערכה הינה כלי חשוב. היא צריכה לשקף את המטרות שהוגדרו למטלה.
ברגע שההערכה ידועה מראש, התלמידים/ סטודנטים יודעים על מה הם נמדדים ויפעלו בהתאם.
אני חייבת לציין כי לא הכרתי את כלי הויקי והאפשרויות שבו. הוא יכול להתאים ללמידה שיתופית בכיתות הגבוהות. למרות שלא כל התלמידים משתתפים באופן שווה במטלה, סביבת הויקי מוסיפה ערך מוסף אצל כל תלמיד.
כל תלמיד יוצא נשכר..
הויקי הינה סביבת למידה שיתופית המאפשרת לכל אחד לכתוב, להעתיק, לערוך ולהפיץ מידע וידע.
העבודה בסביבה זו מעצימה את הלמידה הקונסטרוקטיביסטית שלמדנו עליה רבות בסמסטר הקודם.
פרופ' דוד חן, אף הוא נכח בשיעור וטען כי רק בשנים האחרונות אנו עדים ללמידה שיתופית. מדבריו ניתן להבין כי פרופ' דוד חן מעדיף את הלמידה היחידנית, בהמשך דבריו אמר כי בעבר הלמידה הייתה אישית ורוב היצירות הגדולות בעולם היו של אדם אחד.
ד"ר מישר -טל, ענתה לפרופ' חן, כי את רוב הפרוייקטים הגדולים לא עשה רק אדם אחד, אלא שילוב של כמה אנשים.
מכאן, אני למדתי עד כמה סביבת הויקי טובה ללמידה אישית, ויש בה אפשרויות לראות גם את הקול האישי של כל אחד וגם את התוצר הסופי. כי למרות שהמסמך הינו קוהרנטי, ניתן לראות בויקי את תרומתו של כל משתמש ומשתמש. זאת אומרת שישנה שקיפות של כל תלמיד וניתן לראות את השינויים.
בהקשר לזה הייתה סטודנטית אשר אמרה בשיעור, כי היא מרגישה שזו ממש חדירה לקרביים של התלמיד, מפני שרואים את ההיסטורייה של כל מה שנכתב.
ד"ר מישר טל ענתה לה שאם מודיעיםמראש מהםהקריטריונים להערכה, ראשית זה מוריד את מפלס החרדה ובנוסף יש לעודד את התלמיד לכתוב ולהשביח את המסמך על ידי עריכתו מחדש, דבר המראה את התהליך שהתלמיד עבר.
אז איך עושים מטלה מוצלחת?
לפי הבנתי יש להגדירה כמטלת חובה כדי שיהיו כמה שיותר תלמידים.
שנית, המטלה בנויה משלושה מרכיבים: א. מטרות ב. תהליך ג. הערכה.
יש להסביר לתלמידים את המטרות במדוייק, המנחה בניגוד לגוגל דוקס, חייב לקחת כמה צעדים לאחור כדי שתהיה אינטראקציה בין התלמידים.
ההערכה הינה חלק חשוב מאוד במטלה. כדי לא ליצור תחרותיות ולעודד שיתופיות ההערכה הינה כלי חשוב. היא צריכה לשקף את המטרות שהוגדרו למטלה.
ברגע שההערכה ידועה מראש, התלמידים/ סטודנטים יודעים על מה הם נמדדים ויפעלו בהתאם.
אני חייבת לציין כי לא הכרתי את כלי הויקי והאפשרויות שבו. הוא יכול להתאים ללמידה שיתופית בכיתות הגבוהות. למרות שלא כל התלמידים משתתפים באופן שווה במטלה, סביבת הויקי מוסיפה ערך מוסף אצל כל תלמיד.
כל תלמיד יוצא נשכר..
מיכל שלום, אכן הצלחת להעביר באופן תמציתי את הרצאתה של דר' מישר טל.
השבמחקגם אני חושבת שכתיבת מסמך משותף מוסיפה להבנה ולאינטרקציה ההדדית בלמידה ומובנית על יסודות השיטה הקונסטרוקטיביסטית.
היי מיכל
השבמחקקראתי את הפוסט שלך וגם אני נתוודעתי ליתרונות הרבים של סביבת הוויקי. לצערי, במסגרת בית הספר בו אני עובדת לעולם לא נוכל להגיע לרמה כזו של עבודה שיתופית בשל הלקויות הקוגניטיביות השונות של תלמידינו. הלוואי ובמערכות החינוך הרגילות ישלבו סביבת למידה מסוג כזה לעידוד למידה שיתופית ודרכי הערכה שאינן מסתמכות רק על התוצר הסופי אלא גם על התהליך.
חג עצמאות שמח מאורנית